Rozdzial I
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Gmina Suchedniów jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy Suchedniów stanowią, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum
oraz poprzez organy Gminy.
§ 2.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Suchedniów,
2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Suchedniowie,
3) Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Suchedniowie,
4) komisji – należy przez to rozumieć komisję Rady Miejskiej w Suchedniowie,
5) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną
Rady Miejskiej w Suchedniowie,
6) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Gminy Suchedniów,
7) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Suchedniów,
8) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy w Suchedniowie.
§ 3.
1. Terytorium Gminy obejmuje obszar o powierzchni 75 km².
2. Granice Gminy przedstawia mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.
§ 4.
Siedzibą organów Gminy jest miasto Suchedniów.
§ 5.
Gmina posiada herb, którego wizerunek stanowi załącznik nr 2 do Statutu.
§ 6.
Gmina działa na podstawie:
a) ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o samorządzie gminnym”,
b) niniejszego Statutu,
c) innych ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw regulujących określoną dziedzinę.
§ 7.
Zakresem działania Gminy objęte są wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
§ 8.
Gmina realizuje zadania poprzez:
a) własne organy,
b) samorządowe jednostki organizacyjne,
c) zawieranie umów z innymi podmiotami,
d) zawieranie porozumień z administracją rządową oraz powiatem lub województwem,
e) współdziałanie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.
§ 9.
Organami Gminy są:
- Rada Miejska jako organ stanowiący i kontrolny,
- Burmistrz Gminy jako organ wykonawczy,
§ 10.
1. W celu realizacji określonych zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, którymi są:
a) jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
b) gminne osoby prawne.
2. Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy stanowi załącznik nr 3 do Statutu.
§ 11.
1. Jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej są tworzone, reorganizowane i likwidowane na podstawie właściwych przepisów.
2. Rada uchwala lub zatwierdza statuty tych jednostek oraz wyposaża je
w niezbędne składniki majątkowe.
3. Kierownicy jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo w granicach swych kompetencji oraz na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza.
§ 12.
1. Gminne osoby prawne tworzone są na podstawie właściwych przepisów przyznających im wprost taki status.
2. Gminne osoby prawne samodzielnie decydują o sposobie wykonywania należących do nich zadań oraz praw majątkowych, z zastrzeżeniem zasad wynikających z właściwych przepisów.
§ 13.
W celu realizacji określonych zadań Gmina może zawierać umowy z innymi podmiotami.
Treść umowy określa szczegółowo prawa i obowiązki stron.
§ 14.
Gmina może realizować przejęte w drodze porozumienia zadania z zakresu administracji rządowej oraz zadania z zakresu właściwości powiatu i województwa.
Treść porozumienia określa szczegółowo prawa i obowiązki stron.
§ 15.
1. Gmina może współdziałać z innymi jednostkami samorządu terytorialnego
w formie związków, porozumień międzygminnych, stowarzyszeń.
2. Zasady nawiązywania współdziałania określa ustawa o samorządzie gminnym.
Data wprowadzenia: 2003-07-09 0857 Data upublicznienia: 2003-07-09 Art. czytany: 7549 razy
|
|