Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Planowania Przestrzennego i Rozwoju 2025-03-19 0918 Art. czytany: 246 razy Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Planowania Przestrzennego i Rozwoju realizuje zadania poprzez następującą strukturę wewnętrzną: 1. Małgorzata Rózga- Prędota - Naczelnik Wydziału 2. Joanna Kępa - Podinspektor 3. Karolina Bilska - Referent Do zakresu zadań Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Planowania Przestrzennego i Rozwoju należy m.in.: 1)w zakresie gospodarki nieruchomości m.in.: a)prowadzenie gminnego zasobu nieruchomości, gospodarowanie nim i nadzór, b)sporządzanie ofert gospodarczych oraz ich bieżące aktualizowanie, c)obciążanie nieruchomości Gminy ograniczonymi prawami rzeczowymi, d)przygotowanie projektów uchwał organów Gminy w zakresie gospodarki nieruchomościami, e)udzielanie zgody na najem, dzierżawę lub użyczenie nieruchomości będących w trwałym zarządzie, f)ustanawianie trwałego zarządu i stwierdzanie jego wygaśnięcia, g)wyposażanie gminnych osób prawnych i gminnych jednostek organizacyjnych w nieruchomości, h)prowadzenie spraw dotyczących nabywania nieruchomości do zasobu gminnego, i)sprzedaż nieruchomości, j)dokonywanie scaleń i podziałów nieruchomości, k)udział w postępowaniu wywłaszczeniowym dokonywanym na rzecz Gminy, l)podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym w sprawach o własność lub inne prawa rzeczowe na nieruchomości, o roszczenia ze stosunku najmu lub dzierżawy, o stwierdzenie nabycia spadku, o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie oraz wpis w księdze wieczystej lub o założenie księgi wieczystej, m)zapewnienie wyceny nieruchomości w tym analiz i sprawozdawczości w zakresie mienia komunalnego, n)prowadzenie spraw dotyczących prawa pierwokupu, o)ustalanie opłat adiacenckich, p)wykonywanie czynności związanych z naliczaniem należności za nieruchomości udostępniane z zasobu w tym ustalanie opłat rocznych należnych z tytułu trwałego zarządu i użytkowania wieczystego, q)aktualizowanie opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu i użytkowania wieczystego, r)ustalanie odszkodowań za grunty wydzielone pod drogi, które podlegają przejęciu na rzecz Gminy, s)zatwierdzanie projektów podziału nieruchomości, t)oddawanie nieruchomości w dzierżawę, najem, użyczenie i użytkowanie, u)przejmowanie, zamiana i wykup nieruchomości, v)przygotowanie zasad sprzedaży i sprzedaż lokali mieszkalnych najemcom, w)przekazywanie w użytkowanie gruntów Gminy przeznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego pod rodzinne ogrody działkowe, x)prowadzenie postępowania o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności na podstawie złożonych wniosków, y)prowadzenie spraw związanych z wydanymi aktami własności ziemi w zakresie prostowania omyłek pisarskich oraz wydawanie zaświadczeń potwierdzających, że akt własności ziemi jest ostateczny lub postanowień o odmowie wydania zaświadczenia, z)sporządzanie dla Urzędu deklaracji na podatek od nieruchomości i podatek leśny, aa)wykonywanie czynności administrowania, celem utrzymania gminnego zasobu nieruchomości w stanie niepogorszonym, w tym wykonywanie przeglądów budynków nieprzekazanych na rzecz innych podmiotów w formie prawem przewidzianej i świetlic wiejskich – w zakresie wynikającym z prawa budowlanego; bb)przeprowadzanie inwentaryzacji gruntów oraz praw zakwalifikowanych do nieruchomości; 2)w zakresie zagospodarowania wspólnot gruntowych: a)przygotowanie materiałów do wydania decyzji przez Starostę o uznaniu nieruchomości za mienie gminne lub wspólnotę gruntową, b)nadzór nad uregulowanymi wspólnotami gruntowymi; 3)w zakresie regulacji stanu prawnego dróg: a)badanie ksiąg wieczystych nieruchomości zajętych pod drogi gminne, b)przygotowanie dokumentacji geodezyjno-kartograficznej i sporządzanie wniosków do wojewody o wydanie decyzji stwierdzającej nabycie nieruchomości zajętej pod drogi, c)przygotowanie wniosków do sądu o założenie ksiąg wieczystych; 4)regulacja stanu prawnego nieruchomości rolnych nieprzekazanych do zasobu Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa; 5)komunalizacja nieruchomości; 6)w zakresie gospodarki komunalnej m.in.: a)prowadzenie spraw dotyczących targowisk, b)zaspakajanie, za pośrednictwem właściwych służb, potrzeb w zakresie zaopatrzenia w wodę, kanalizację, energię elektryczną, cieplną i gaz, itp., w tym: •opracowanie projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy i jego aktualizacja, •nadzór nad utrzymaniem istniejącego oświetlenia ulic, dróg i placów publicznych na terenie Gminy, nadzór nad eksploatacją sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i studni publicznych, •opiniowanie projektu taryf, planu i regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków; 7)w zakresie gospodarki mieszkaniowej: a)gospodarowanie lokalami użytkowymi znajdującymi się w zasobach mieszkaniowych Gminy, b)prowadzenie ewidencji wniosków o przydział lokali mieszkalnych, c)opracowanie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy i zasad wynajmowania lokali z zasobu, d)przygotowywanie propozycji stawek czynszu za używanie lokalu, e)prowadzenie spraw związanych ze wspólnotami mieszkaniowymi z udziałem Gminy, f)składanie sprawozdań dla GUS w zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej; 8)z zakresu cmentarnictwa – zakładanie, utrzymanie i zarządzanie cmentarzami komunalnymi; 9)w zakresie rolnictwa m.in. wydawanie zezwoleń na uprawę maku lub konopi włóknistych oraz prowadzenie rejestru; 10)w zakresie geodezji i kartografii m.in.: a)prowadzenie postępowania o rozgraniczenie nieruchomości, b)prowadzenie spraw w zakresie nadawania nazw ulicom i placom, c)ustalanie numerów porządkowych nieruchomości, a także prowadzenie i aktualizowanie ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości; 11)w zakresie gospodarki wodnej m.in.: a)wyznaczanie w drodze decyzji części nieruchomości przyległej do wód objętych powszechnym korzystaniem celem zapewnienia dostępu do wody w sposób umożliwiający to korzystanie oraz ustalenie z tego tytułu odszkodowania, b)wydawanie decyzji nakazującej właścicielowi gruntu, który spowodował zmiany stanu wody na gruncie powodujące szkodliwy wpływ na grunty sąsiednie, przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom, c)zatwierdzanie w drodze decyzji postanowień pisemnej ugody zawartej między właścicielami gruntów w sprawie ustalenia zmiany stanu wody na gruntach, nie wpływających szkodliwie na inne nieruchomości lub gospodarkę wodną, d)współpraca z kołami Polskiego Związku Wędkarskiego działającymi na terenie Gminy w zakresie użytkowania zbiorników wodnych i utrzymywania urządzeń w dobrym stanie technicznym, e)prowadzenie i aktualizacja ewidencji kąpielisk; 12)w zakresie ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych: a)dokonywanie, we współpracy z Policją oraz działającymi na terenie Gminy podmiotami uprawnionymi do wykonywania ratownictwa wodnego, analizy zagrożeń, w tym identyfikacji miejsc, w których występuje zagrożenie dla bezpieczeństwa osób wykorzystujących obszar wodny do pływania, kąpania się, uprawiania sportu lub rekreacji, b)oznakowywanie i zabezpieczanie terenów, obiektów i urządzeń przeznaczonych do pływania, kąpania się, uprawiania sportu lub rekreacji na obszarach wodnych, c)prowadzenie działań profilaktycznych i edukacyjnych, dotyczących bezpieczeństwa na obszarach wodnych, w tym oznakowanie miejsc niebezpiecznych, objęcie nadzorem tych miejsc oraz uświadamianie zagrożeń związanych z wykorzystywaniem obszarów wodnych zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży szkolnej, d)informowanie i ostrzeganie o warunkach pogodowych oraz innych czynnikach mogących powodować utrudnienia i zagrożenia dla zdrowia lub życia osób, e)zapewnianie warunków do organizowania pomocy oraz ratowania osób, które uległy wypadkowi lub są narażone na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia; 13)prowadzenie spraw związanych z planowaniem przestrzennym w tym m.in.: a)koordynacja prac nad sporządzeniem planu ogólnego Gminy oraz jego zmian, b)koordynacja prac nad sporządzeniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz ich zmian, c)koordynacja prac nad sporządzeniem innych opracowań planistycznych wymienionych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, d)prowadzenie rejestru planów miejscowych oraz wniosków o ich sporządzenie lub zmianę, e)wydawanie zaświadczeń o przeznaczeniu terenów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, f)wydawanie wypisów i wyrysów z planu ogólnego i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, g)przygotowywanie materiałów do oceny zmian w zagospodarowaniu przestrzennym i analizy wniosków w sprawie sporządzenia lub zmiany planu ogólnego lub planów miejscowych, h)prowadzenie postępowań administracyjnych o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz prowadzenie rejestru wydanych decyzji, i)przeniesienie wydanej decyzji o warunkach zabudowy na rzecz innej osoby, j)opiniowanie wstępnych projektów podziału nieruchomości, k)wydawanie decyzji nakazującej właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości wstrzymanie użytkowania terenu w przypadku zmiany zagospodarowania terenu bez uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, l)wydawanie decyzji o przywróceniu poprzedniego sposobu zagospodarowania właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości w przypadku zmiany zagospodarowania terenu bez uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, m)wydawanie decyzji stwierdzającej wygaśnięcia uprzednio wydanych decyzji o warunkach zabudowy albo decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego, jeżeli inny wnioskodawca uzyskał pozwolenie na budowę lub dla tego terenu uchwalono plan miejscowy, którego ustalenia są inne niż w wydanej decyzji, n)wydawanie decyzji o naliczaniu opłat planistycznych, o)wydawanie opinii w sprawie przyznania środków na pokrycie kosztów zalesienia gruntów, p)wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; 14)w zakresie prowadzenia spraw dotyczących rozwoju Gminy w tym m.in.: a)tworzenie i aktualizacja programów rozwoju Gminy, b)nadzór nad realizacją Strategii Rozwoju Gminy, c)sporządzanie sprawozdań z realizacji Strategii Rozwoju Gminy, d)nadzór nad tworzeniem oraz realizacją Gminnego Programu Rewitalizacji. |